Stichting Wetenschappelijk Natuur en Milieubeleid
  • Home
  • Kenniscentrum
  • Over WNM
  • De Laatste Vis Gered
  • Vis aan de Pil
  • Wateradvies
  • Zee Reservaten
  • Overbevissing door de Staats Secretaris V W
  • Viswijzer wees toch wijzer
    • heel gezond
  • Is klokkenluiden u iets te link . meld het ons !
  • Het Zieke Water
  • Agenda
  • Steun ons
  • Links
  • Overbevissing
  • Fosfaat Rapport
  • actiepunten SWNM
  • Duurzame wasmiddellen
  • Wetenschappelijke Rapporten SWNM
  • Viswijzer
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Disclaimer
  • Sitemap
vis bij zwangerschap PDF Afdrukken E-mailadres

Vis bij zwangerschap zorgt voor lenig kind


De baby's van vrouwen die tijdens de zwangerschap vis eten zijn motorisch beter dan de kleintjes van moeders die gedurende negen maanden geen of weinig vis hebben gegeten.

Vis bij zwangerschap zorgt voor lenig kind

De baby's die via de navelstreng de visolievetzuren hebben binnengekregen, ontwikkelen zich motorisch duidelijk beter in de eerste anderhalf jaar van hun leven. Deze kinderen zijn na achttien maanden minder houterig, bewegen zich vloeiender en struikelen minder snel over speelgoed dat ze zelf hebben neergelegd. Dit blijkt uit een onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).

Dit ziekenhuis heeft als eerste ter wereld aangetoond dat er een verband bestaat tussen wat de moeder eet tijdens de zwangerschap en de motoriek van de baby.

Aan het onderzoek dat 9 jaar heeft geduurd, hebben ruim 300 kinderen meegedaan. Van deze kinderen zijn de navelstrengbloedvaten onderzocht waardoor geanalyseerd kon worden welke voedingsstoffen voor de geboorte al aanwezig waren. "De uitkomsten geven vooral aan hoe groot de invloed van prenatale voeding is", meent projectleider Mijna Hadders-Algra, hoogleraar ontwikkelingsneurologie. Zwangere vrouwen wordt aangeraden veel makreel en andere vette vis te eten. Daar zitten veel visolievetzuren in.

Transvetzuren, oftewel niet-natuurlijke vetten in bijvoorbeeld chips en patat hebben het tegenovergestelde effect. Baby's van moeders die veel van deze 'foute' vetten hebben gegeten tijdens de zwangerschap zijn juist heel houterig en onhandig. Het UMCG is wereldwijd het enige onderzoekscentrum dat dit type onderzoek kan doen.

De baby's die via de navelstreng de visolievetzuren hebben binnengekregen, ontwikkelen zich motorisch duidelijk beter in de eerste anderhalf jaar van hun leven. Deze kinderen zijn na achttien maanden minder houterig, bewegen zich vloeiender en struikelen minder snel over speelgoed dat ze zelf hebben neergelegd. Dit blijkt uit een onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).

Dit ziekenhuis heeft als eerste ter wereld aangetoond dat er een verband bestaat tussen wat de moeder eet tijdens de zwangerschap en de motoriek van de baby.

Aan het onderzoek dat 9 jaar heeft geduurd, hebben ruim 300 kinderen meegedaan. Van deze kinderen zijn de navelstrengbloedvaten onderzocht waardoor geanalyseerd kon worden welke voedingsstoffen voor de geboorte al aanwezig waren. "De uitkomsten geven vooral aan hoe groot de invloed van prenatale voeding is", meent projectleider Mijna Hadders-Algra, hoogleraar ontwikkelingsneurologie. Zwangere vrouwen wordt aangeraden veel makreel en andere vette vis te eten. Daar zitten veel visolievetzuren in.

Transvetzuren, oftewel niet-natuurlijke vetten in bijvoorbeeld chips en patat hebben het tegenovergestelde effect. Baby's van moeders die veel van deze 'foute' vetten hebben gegeten tijdens de zwangerschap zijn juist heel houterig en onhandig. Het UMCG is wereldwijd het enige onderzoekscentrum dat dit type onderzoek kan doen.


Door: Redactie GezondheidsNet.nl
Bron: Nu.nl - 16-08-2006
 
Alle rechten voorbehouden | Development & Design by Webtunnel.nl